zondag 15 september 2013

Mijn allereerste Jacob

patroon: jacob van zonen09
stof: penguins van Kokka, gekocht op FBgroep stofdestofkes
paspel en biais: zelfgemaakt
knopen met label: besteld bij girlsfever

Omdat ik nog wat tijd over had (aheum)
omdat mijn Pruts nood heeft aan broeken
omdat deze wedstrijd nog niet afgelopen was
omdat ik het jacobpatroon al even in mijn bezit had
omdat ik de moed nog niet had om hem uit te testen
omdat ik graag een excuus heb om een naaiseltje te mogen maken...

Prutske koos zelf haar stof 
en aangezien giraffen en pinguïns haar lievelingsdieren zijn, 
was haar keuze snel gemaakt. 

Een jacob dus... met valse gulp.
Op veel blogs las ik dat de jacob en het bouwvakkersspleetje 
gemakkelijk hand in hand gingen. 
En aangezien Prutske haar peuterbuikje nog niet helemaal kwijt is, 
heb ik voor-en achterpanden 3cm verhoogd
en ook de tailleband 2cm breder gemaakt.
(achteraf gezien bleek dat laatste niet nodig,
 onthouden voor de volgende versie, check!)

Hier heb ik ook voor de eerste keer zelf paspel gemaakt. 
Ik vond de juiste kleur niet in mijn voorraad en geraakte niet meer in de stoffenwinkel
dus nood breekt wet... 
Ik gebruikte een "cotton wax" touw (eigenlijk gewoon een katoenen touwtje, dus)
en gooide eerst een stukje in kokend water om te zien of het niet zou krimpen. 
Integendeel, het werd enkele cms langer (?) 
Ik besloot het er toch op te wagen, maakte mijn paspel en hoop dat na de eerstvolgende wasbeurt mijn zakjes nog netjes en onvervormd op hun plaats zitten...
Weer een vrees overwonnen, want zelf paspel maken blijkt helemaal niet zo moeilijk 
(ga ik in de toekomst nog doen, check!)

Pinguïns met oranje accentjes, dus:
* oranje paspel rond de zakjes (die ik ook van een oranje voering heb voorzien, ik vond het zonder nogal fragiel en mijn Prutske kennende...)
* een breed oranje biais (jaja, ook zelfgemaakt) aan het zakboordje (zo bleef de voering netjes zitten)
* de binnenkant van de tailleband in oranje voeringsstof (hiervoor knipte ik gewoon de tailleband in twee, voegde aan elke helft een cm naadwaarde toe en stikte het geheel weer aan elkaar)
* twee oranje knopen (mèt mijn labelke, ideetje hier gepikt opgedaan) voor de knopenelastiek

Een uitbundige Pruts, een jaloerse Prinses en een fiere mama, 
een goed resultaat, al zeg ik het zelf...

MaMaatje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten